M/S Stena Nautica

 

 Så har nu turen kommit till Stena Lines färja som trafikerar mellan Varberg och Grenå i Danmark.
Var ju tvungen att ta en tur och dokumentera kajläget och terminalen i Varberg eftersom hon blir flyttad till Halmstad i början av 2020.

Under 90 talet gick hon mellan dessa 2 hamnar (Halmstad - Grenå) men den 1 Februari 1999 flyttades hon till Varberg där hon blivit kvar tills nu. Från början skulle hon blivit flyttad  hösten 2019 men ombyggnaden av hamnen i Halmstad blev försenat och ska vara klart 1 Februari 2020.

Dagen jag valde för denna resan var det blåsigt på morgonen med kuling på 17 - 18m/s så jag tänkte mig en "rullande" färja med många sjuka passagerare, men det visade sig att Nautica har mycket bra egenskaper att gå i hård sjö pga ett bra stabiliseringssystem.

 

 

Fartygsfakta:
Byggd 1986 av Nakskov Skibsværft A/S, Nakskov, Danmark under namnet M/S NIELS KLIM.
IMO 8317954.
Längd 135,47 Meter.
Bredd 24,62 Meter.
Djupgående 5,6 Meter.
Maskineri Två B&W 8L45GB dieslar.
Effekt 12470 kW
Knop 17,5
Passagerare 900
Hyttplatser 148
Antal bilar 327
Lastmeter 1235

 

 

Systerfartyg M/S Color Viking (fd M/S Peder Paars. byggd 1985)

 

 

Källor:
https://www.faktaomfartyg.se/niels_klim_1986.htm
https://www.stenaline.se/vara-fartyg/stena-nautica
https://www.tematransport.se/stena-line-flyttar-fran-varberg-till-halmstad/

 

 

Nu till bilderna som är tagna den 2 Juli 2019.

 

 

 

 

 
Då Nautica har ganska tidig avgång på morgonen vid 8.05 från Varberg så åkte jag dit dagen före och sov en natt på den fina fästningen. Hade turen och fick mitt rum ut mot hamnen och kunde se när hon kom tillbaks på sin seglats i från Grenå.
 
 
Här ligger hon på plats i Varberg och lastar om inför kvällsturen.
 
 
Å så bär det iväg på ännu en tur mot Grenå 
 
 
Tidig morgon och jag är redo för en dagstur, här ses terminalen för fordon som ska med Nautica.
 
 
Men som fotpassagerare  får man gå en bit till.
 
 
Här ses rampen för att köra ombord.
 
 
Å här är terminalen om man reser utan fordon.
 
 
Var ute i god tid så fick vänta en stund innan ombordstigning i den lilla vänthallen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu har jag blivit incheckad och passerar här tullens område i terminalen.
 
 
Första trappan..
 
 
...och här sista trappan för att komma upp i höjd med landgången.
 
 
Å så landgången för dom sista stegen innan ombordstigning.
 
 
Man kommer direkt in till Informationen som även är Café Nautica. Här kan man köpa fika,lättare måltider och drycker.
 
 
Här ses utgången till butiken ombord.
 
 
En sittsal där man kan relaxa och titta på tv.
 
 
 
 
 
Dags att komma upp på däck inför avgången så fick orientera mig lite då jag inte kan denna båten.
 
 
Men det gick bra att komma upp och här en obligatorisk skorstensbild på Nautica,
 
 
Vindskydden mot uteplatsen på akterdäck var ett bra hjälpmedel denna blåsiga dag,
 
 
Här var det väldigt folktomt, förutom någon rökare som tog frisk luft. Den lilla däckskiosken var stängd och det trodde jag den skulle vara hela resan när det blåste så hårt men dom öppnade allt en stund efter avgång.
 
 
Närmar sig avgång och här står dom redo.
 
 
Stängt till bildäck och rampen är upphissad.
 
 
Å så äntligen släpps förtöjningarna.
 
 
Vi börjar röra på oss och här ses terminalen med Varbergs fästning i bakgrunden.
 
 
Rampen för att köra ombord ännu en gång.
 
 
Denna har hängt med ett tag.
 
 
Vi passerar piren och glider ut ifrån hamnen.
 
 
Det blåste på ordentligt så det där vindskyddet i aktern uppskattade jag mycket.
 
 
 
 
 
Blev lite kallt efter ett tag så jag siktade in mig på en kopp kaffe med räkmacka istället. Här ses det röda trapphuset för att komma ner ifrån utedäcket.
 
 
Lite mer fartygsfakta på fina Nautica,
 
 
Efter att ha blivit uppvärmd och fått mig en god räkmacka så ville jag ha en nypa luft igen. 
Vi passerade containerfartyget Vilnia Maersk och jag fick några fina bilder på henne. Hon är helt byggd och anpassad till nordiska klimatet för att gå i våra farvatten.
 
 
 
 
 
Nu har vi kommit ungefär halvvägs och passerar ön Anholt.
 
 
 
 
 
Inne och värmer mig igen och här ser man att det blåser en del denna dag.
 
 
Nu är vi framme i Grenå, Danmark. Det var uppskattat av en del som hade dåliga sjöben i blåsten.
 
 
 
 
 
Stannade kvar ombord vid hamnuppehållet och tog en liten fotorunda, det var besvärligt ute på öppet vatten i dom hårda vindbyarna. Det är något speciellt med skorstenar på fartyg, alla har dom sin egen karraktär och utseende.
 
 
 
 
 
Nödutrustningen ombord såg ut att vara bra i ordning.
 
 
 
 
 
 
 
 
Det börjar klarna upp nu och vinden börjar avta.
 
 
Ljusinsläppen vid i taket intill informationen ser ut som små växthus. 
 
 
Passade även på att ta en titt på Frontview Sallad&Café när vi låg i hamn.
 
 
Här har man bra utsikt i fören under resan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lastningen är påbörjad inför tillbakaresan och det fylldes snabbt på med folk här igen.
 
 
Det lugnade sig väldigt fort på tillbakaresan och när vi var tillbaks i Varberg igen var det riktigt skönt ute på däck. Här ses Varbergs kända fästning som var mitt boende natten före. 
 
 
Varbergs Kallbadhus i sin senaste version som är byggt 1903. 
 
 
 
Blev en riktigt fin avslutning på denna resan och man blev sugen på att åka med nästa tur också, men jag fick allt köra en biltur på 3 timmar hem istället. 
 
 
Det var allt för denna gången, hoppas du tyckte om detta och återkommer till min blogg. 
Ha det bäst.

 

 

Kommentera här: