1 Läs mer >>
Nu har turen kommit till östersjöns pärla och en favorit till mig, beror nog på att det är ett renodlat kryssningsfartyg och saknar bildäck. Det blir så mycket mer avslappnat när inte bilar ska köras på och av ett fartyg, hon är som en liten karibienkryssare fast anpassad till Norden. Konceptet är ju för det mesta 22 timmars danskryssningar men på senare tid har även Birkas långkryssningar blivit en succsé. Finns många olika alternativ på 2 - 4 dygn, årets stora nyhet 2016 är Höga kusten som snabbt blev fullbokad och extrakryssning annonserades ut. Riktigt trevligt att det är lite nytänkande som går hem hos folk, tror detta är Birkas framtid. 
 
Fartygsfakta
  • Byggd 2004 av Aker Finnyards Oy, Rauma Finland.
  • Ägd av Eckerö.
  • Längd 177 meter.
  • Bredd 28 meter.
  • Djupgående 6,5 meter.
  • Kapacitet 1800 passagerare.
  • Antal hytter 734st.
  • Maskineri 4 st Wärtsilä 6L46 dieslar på 23400kW.
  • Hjälpmaskineri 4 st Wärtsilä 6L32 op 11050 kW.
  • Fart 21 knop.
  • IMO 9273727
Bilderna är tagna den 10 - 11 Mars 2015 och 26 - 27 Maj 2015.
 
 
 
Här ankommer hon till Stockholm, Stadsgårdskajen och det närmar sig att få gå ombord.
 
 
Jag tycker Birka är väldigt fin från denna vinkeln, avsaknaden av bildäck gör att det blir en helt annan upplevelse.
 
 
Äntligen ombord och upp på däck för att titta när vi åker.
 
 
Nu är det dags att kasta loss och börja denna trevliga 22 timmars kryssning till Mariehamn,Åland.
 
 
 
 
 
Terminalen ser liten ut när man står där uppe på däck vid avresa.
 
 
En marsbild på terminalen, då är det mörkt vid avfärd.
 
 
Ett nästan magiskt fint farväl av Stockholm.
 
 
Nu är vi på väg och det är dags att bara njuta och koppla av, skön känsla.
 
 
Blir en tur ner till hytten för att ta en dusch efter en dag i buss upp till Stockholm.
 
 
Väldigt trevlig hytt att bo i, Seaview Comfort med ett stort fönster.
 
 
Nu så har vi kommit till Pub Bryggaren som har ett riktigt bra utbud av god öl.
 
 
Efter en stund så förflyttade jag mig till Club Maritim där det var uppträdande redan.
 
 
 
 
 
Hasse Andersson uppträdde i Club Maritim den 26 Maj 2015.
 
 
Soluppgång efter en god natts sömn och vi är på väg in till Mariehamn.
 
 
Det är ingen dålig utsikt från hytten, som en levande tavla.
 
 
Kobba Klintar vid inseglingen till Mariehamn.
 
 
Dags att inta frukostbuffé i den fina sjösalen.
 
 
Seglarbaren är riktigt fin och mysig, en sådan skulle man ha hemma.
 
 
Så var det då dags att lämna Mariehamn och börja återresan till Stockholm igen, här ses befälhavaren (Kapten) som med erfarna knep får fartyget att fint lämna kajen.
 
 
 
 
 
Hissarna ombord har ju en utsikt utöver det vanliga.
 
 
Här ses Lobbyn Café och Bar.
 
 
Härlig inredning vid Pub Bryggaren i skön engelsk stil, känns nästan som en kvarterspub i London.
 
 
Whiskybaren är paradiset för finsmakaren, här finns ca 200 olika sorter att välja på.
 
 
Här sitter man kungligt och mycket avslappnat.
 
 
Butiken ombord får ju ha ett besök också.
 
 
Det är ett rejält stort trädäck i aktern uppe på soldäck.
 
 
Baren var stängd denna marsdag.
 
 
Även utanför Club Maritim finns ett stort fint trädäck där man kan få en nypa luft.
 
 
Samma däck fast med sommarmöbler utplacerade.
 
 
Joggingdäck på däck 11 var tomt denna dag.
 
 
En blå himmel och vita fartygsdetaljer är ett favoritmotiv för mig.
 
 
 
 
 
Här ses utomhusjaccuzin på det fina Spat ombord, rekommenderar verkligen att prova denna samtidigt som fartyget sakta kör i den fina skärgården in mot Stockholm.
 
 
Här närmar vi oss Oxdjupet där det blir riktigt smalt.
 
 
En fika här på Panorama Spa & Bar smakar riktigt gott med en otrolig utsikt i fören på fartyget.
 
 
Så närmar vi oss Stockholm igen och slutet på resan, allt härligt måste ha ett slut tyvärr.
 
 
Eurodam från Holland America Line var på besök denna dagen, hon mäter 290 meter på längden.
 
 
Nu var det slut för denna gången, en kryssning med fina M/S Birka rekommenderas verkligen. Östersjöns enda kryssningsfartyg levererar verkligen njutning på hög nivå i fina miljöer.
 
Hoppas du gillar min blogg och återkommer.
Ha de bäst.

M/S Birka

0 Läs mer >>
Nu har turen kommit till ännu ett Stena Line fartyg nämligen M/S Stena Saga som kör rutten Oslo - Fredrikshamn. En otroligt trevlig kryssning på 23 timmar som både innehåller fina Oslofjorden och mer öppet vatten när denna tar slut. Gäller dock att se upp med vädret då det kan bli rejält gungigt om det blåser. När vi åkte var vi bara tvugna att prova den påkostade Spa avdelning på fartyget, denna rekommenderas verkligen. Fartyget är riktigt fint iordning trots sin ålder, men det finns ju ställen som skulle behöva fräschas till så klart. 
Detta fartyget tillhörde från början Silja Line och hette då M/S Silva Regina på rutten Stockholm - Helsinfors, detta märks i nattklubben C - View som verkligen tar en tillbaks till östersjön på något sätt.
 
Fartygsfakta
  • Byggd 1980 - 1981 av Oy Wärtsilä Ab, Perno varvet (skrovet) och utrustad vid Wärtsilä Ab city varvet i Åbo.
  • IMO 7911545
  • Längd 167 meter.
  • Bredd 28,4 meter.
  • Djupgående 6,8 meter.
  • Maskineri: 4 Wärtsilä-Pielstick 12PC2,5V Dieslar.
  • Motoreffekt: 31200 kW.
  • Hastighet: 22 knop.
  • Antal passagerare: 2000.
  • Hyttplatser: 1601.
  • Fraktkapacitet: 1032lm.
  • Antal bilar: 510
  • Långtradare: 70
Hon är systerfartyg med M/S Finlandia som numera tillhör St Peter Line under namnet Princess Maria och trafikerar linjen St Petersburg - Helsingfors.
 
Bilderna är tagna 29 - 30 Juni 2015.
 
 
Stena Lines terminal i Oslo med M/S Stena Saga som nyss kommit in.
 
 
 
 
 
I vänthallen bjöds det på trubadur för att få lite stämning inför avfärd.
 
 
Våran hytt denna resan en enkel utsides för 2 personer.
 
 
Fick en kompis direkt när vi gick ut inför avgången, riktigt nyfiken och helt orädd.
 
 
Tyvärr var det inte så bra väder denna kvällen och regnet ses en bit bort framför oss.
 
 
Vi lämnar Oslo i lugn och fin fart.
 
 
Efter regn kommer solsken heter det ju och det visade sig stämma, ritigt fin solnedgång när vi sakta lämnar Oslofjorden bakom oss.
 
 
Utomhusjacuzzi på Spa avdelningen som vi testade nästkommande dag på tillbakaresan.
 
 
Nattklubben C-View som tar en tillbaks till gamla tider på Östersjön.
 
 
 
 
 
Dags att krypa till kojs och ladda inför nästa dag.
 
 
På morgonen låg vi inne i Fredrikshamn och kunde se hur Stena Jutlantica gjorde sig redo för en tur till Göteborg.
 
 
Här vankas det frukostbuffé.
 
 
Riktigt fint väder den andra dagen och vi lämnar Fredrikshamn bakom oss.
 
 
Hirsholmarna en bit utanför Fredrikshamn.
 
 
Det märktes att vädret var till behag, gassade på fint uppe på soldäck.
 
 
Riva Bar som är riktigt fin och trevlig.
 
 
Ingången till Buffé restaurangen.
 
 
Hade gärna gått upp här och fått en guidad tur, men det hade nog inte blivit populärt om jag knackat på.
 
 
Rekommenderar ett besök på Pure Nordic Spa som var riktigt fint.
 
 
Forza Bar/Café
 
 
 
 
 
Barnens lekrum ombord.
 
 
Ingången till den populära butiken.
 
 
entrén till C-View.
 
 
C-View i dagsljus.
 
 
Barnen hade egen bar,precis som på Stena Danica.
 
 
En nypa luft ute innan det var dags att besöka Spa.
 
 
Tröttnar aldrig på detta, hur rogivande som helst för mig.
 
 
Informationen ombord.
 
 
Spelavdelningen gapade tom denna dag...
 
 
..för dom flesta njöt av solen.
 
 
Utsikten var perfekt när vi käkade en riktigt bra lunchbuffé.
 
 
Den klassiska skorstensbilden måste ju vara med.
 
 
Nu har vi kommit upp till Oslofjorden igen och ett fint avsnitt tar sin början.
 
 
 
 
 
 
 
 
Här har Dröbak nyss passerats.
 
 
 
 
 
 
 
 
Möte med M/S Crown Seaways som stävar mot Köpenhamn.
 
 
Vi närmar oss Oslo igen.
 
 
 
 
 
Hade turen att få se fina Disney Magic som var på besök och förberedde sig för avgång.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så närmar vi oss slutet på denna trevliga kryssningen.
 
 
Tillbaks vid Stena terminalen igen och slutet på denna tur.
 
Hoppas du gillade detta resereportaget och återkommer till min blogg.
Ha det bäst.

M/S Stena Saga

0 Läs mer >>
Så har nu turen kommit till en av mina favoriter, snygga Grace som jag har testat 2 gånger. Första resan var en dagstur med fartygsbyte till Amorella i Mariehamn men andra resan var en dygnskryssning till Åbo. Det är alltid lika trevligt att glida genom stockholms skärgård en fin solig dag, sedan är det ju lika fint på Finska sidan också. Blir många bilder i dagens inlägg, svårt och sålla ut då många är fina. Tog över 500 bilder under dessa turer.
Enda nackdelen med Grace tycker jag är tidtabellen då hon går morgonturen från stockholm vid 07.45 och är tillbaks dagen efter vid 06.30, hyttstädningen börjar redan vid 05.30 så det gäller att vara morgonpigg. Jag tycker det är värt det för hon är otroligt fin Grace, bra plannerad och inredd.

Fartygsfakta.
  • Byggnadsvarv: STX Europe, Åbo, Finland
  • Byggnadsår: 2012
  • IMO: 9606900
  • I trafik 15 Januari 2013
  • Bränsle: LNG (Flytande naturgas)
  • Isklass: 1A Super
  • Längd: 218 meter
  • Bredd: 31.8 meter
  • Djupgående: 6,8 meter
  • Fart: 23 knop
  • Passagerare: 2200 st
  • Besättning: 200 st
  • Antal hytter: 880 st
  • Fordon: 556 st
Bilderna är tagna den 27 Augusti och 1 Oktober 2014.
 
 
Frukost efter en tidig biltur från Gävle ner till Vikingterminalen vid Stadsgården. Viking lines räckmackor håller hög klass.
 
 
Fint väder denna augustidagen och fin utsikt när frukosten intogs.
 
 
Ingen dålig rökruta dom har på den skutan.
 
 
En bonus var fartygsanlöpet av fina M/S Astor denna morgon.
 
 
 
 
 
Sommarmöblerna var fortfarande kvar på övre akterdäck trots att säsongen var slut.
 
 
 
 
 
 
 
 
Sakta glider vi ut genom min favoritfarled.
 
 
Lekplats utomhus för dom små resenärerna.
 
 
Dom här är riktigt sköna.
 
 
Här kan man tävla om lusten faller på.
 
 
Snyggt och stilfullt i Retro Bar & Dancing och Rockmore Bar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Möte med Silja Line på väg in från Helsingfors, taget genom ett skitigt fönster.
 
 
Utanför Sweet & Saty Café
 
 
Denna belysningen är så snygg i mina ögon.
 
 
Heltäckningsmattorna i hyttkorridorena är inte så dumma dom heller.
 
 
Utanför Buffet aurora med ett antal hissar.
 
 
Tankarna i aktern som innehåller LNG bränsle är rejäla.
 
 
Nattklubben Club Vouge som är två våningar hög.
 
 
Sweet & Salty Café igen, snyggt med konstgorda träd som inredning.
 
 
Här är den kända belysningen i atriumet som hela tiden ändrar färg även i lister och taket.
 
 
 
 
 
Den andra resan jag gjorde var det riktigt dimmigt och den lättade inte förrän vi kom ut till Ljusterö ungefär efter drygt 2 timmars resa.
 
 
Det var så fint med dimman och höstljuset så det blev många bilder.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Silja Lines M/S Baltic Princess ligger före oss, hon går på samma rutt till Åbo.
 
 
 
 
 
Hon är ju känd för att riva upp vågor M/S Grace och det synns tydligt här.
 
 
Mäktig skorstensbild.
 
 
Första gången jag ser en hundtoalett på ett fartyg, smart idé.
 
 
Här kan man sitta och njuta av utsikten om det är för kallt ute.
 
 
 
 
 
Nu har vi nått ut till Kapellskär där M/S Rosella ligger inne och även Tallink´s M/S Regal Star.
 
 
Möte med M/S Viking Cinderella.
 
 
Kort därefter kommer även M/S Birka.
 
 
Soldäck utanför nattklubben är riktigt fin och mysig.
 
 
Nu har vi hunnit ut till Åland och möter upp M/S Amorella som kommer från Åbo.
 
 
 
 
 
Här ses alla Åbofartyg på en och samma bild.
 
 
Silja Line´s M/S Baltic Princess på väg mot Åbo
 
 
Silja Line´s M/S Galaxy på väg mot Stockholm.
 
 
M/S Amorella vänder för att lägga till i Mariehamn.
 
 
Så har vi släppt av och på passagerare och bilar/lastbilar och åker vidare mot Åbo.
 
 
M/S Amorella vid Kobba Klintar på väg mot Stockholm.
 
 
Solen riktigt glöder när vi åker genom skärgården på den Finska sidan.
 
 
Här börjar det mörkna när vi närmar oss Åbo.
 
 
 
 
 
Åbo Slott syntes i alla fall fast att det var mörkt.
 
 
Alla lyckliga personer som ska städa hytter tidigt på morgonen stod och väntade i Åbo.
 
 
Hytten vi hadde denna resan, en vanlig insides men det kvittar ju när det ändå är mörkt på hemvägen mot Stockholm.
 
 
 
 
Så var denna resan slut för denna gången, rekommenderar verkligen denna en skön sommardag.
Det sägs vara en av norra europas vackraste farleder mellan Stockholm och Åbo och jag håller med.
 
Det var allt för denna gången.
Ha det bäst.

M/S Viking Grace