Bornholmslinjen

 

Har länge varit sugen på att provåka katamaraner byggda hos incat då jag tycker det är något speciellt med dom.
Så nu när semestern skulle planeras i sommar bokade jag in en Weekend på Bornholm så det äntligen kunde bli av.
Minns när jag sommaren 2012 var nere i Ystad på semester och bodde i den gamla järnvägststionen som ligger alldeles intill färjeterminalen. Då var det rederiet Færgen som traffikerade linjen med fartygen HSC Leonora Christina och HSC Villum Clausen, finns bilder här på bloggen från det tillfället. Tyvärr fanns inte tid till en provtur då, men bestämde att det måste bli av i framtiden. Nu fick jag ju inte prova just dessa färjorna då linjen Ystad - Rönne togs över av Mols-Linjen den 1 September 2018 under namnet Bornholmslinjen med sina egna fartyg Max och Express 1. Dessa färjor trafikerade tidigare linjen mellan Århus - Själlands Odde där det numera är 3 nyare fartyg som har hand om trafiken.

Fartygsfakta:

HSC MAX
Byggd 1998 av InCat Australia Pty Ltd., Moonah, Tasmanien, Australien under namnet HSC CAT-LINK IV.
IMO 9176058
Längd 91,3 Meter
Bredd 26,0 Meter
Djupgående 3,7 Meter
Maskineri 4st Ruston 20RK-270 dieslar
Effekt 28324 kW
Knop 42, Fullastad 38
Passagerare 900
Bilar 240

 

Systerfartyg:
HSC Incat 046 (Numera T&T EXPRESS)
HSC Catalonia (Numera GOLDEN EXPRESS) även känd som VIKING FSTR
HSC Cat-Link V (Numera FJORD CAT)

 

HSC EXPRESS1
Byggd 2008-2009 av InCat Tasmania Pty Ltd, Hobart, Australien under namnet HSC INCAT 066
IMO 9501590
Längd 112,6 Meter
Bredd 30,5 Meter
Djupgående 3,8 Meter
Maskineri 4st MAN B&W 20V 28/33 D dieslar
Effekt 36000 kW
Knop 40, Fullastad 36
Passagerare 1200
Bilar 417
Lastmeter 567

 

Systerfartyg:
HSC Natchan World
Natchan Rera
Katexpress 2 (Numera EXPRESS 2)


Källor:
https://www.sjofartstidningen.se/nya-bornholmsfarjan-i-trafik/
https://www.bornholmslinjen.dk/om-bornholmslinjen/faerger/
http://www.faktaomfartyg.se/cat_link_IV_1998.htm
http://www.faktaomfartyg.se/incat_066_2009.htm


Nåja nu till bilderna från min första resa med inCat katamaraner som är tagna 28 Juni och 1 Juli 2019.

 

 
Efter en bilresa på ca 50 mil står jag här incheckad med bilen och ser när HSC EXPRESS 1 ankommer Ystad, äventyret kan börja.
 
 
Kom ombord ganska tidigt efter att ha kört runt i filerna på bildäcken. Bra för då kunde jag kika när resterande körde ombord.
 
 
Det var mycket bilar som skulle med, gissar på att det var så gott som fullbokat.
 
 
Polferries M/F Mazovia låg inne i Ystad för avgång mot Swinoujscie i Polen. Hon var färdigbyggd 1996 vid Pt Dok Kodja Bahri, Jakarta, Indonesien efter tekniska problem och hette då M/S Gotland.
 
 
Färdiglastade och vi kan avgå från Ystad mot Rönne,Bornholm.
 
 
Bornholmslinjens terminal i Ystad.
 
 
Även Unity Lines M/S Skania låg inne i Ystad för senare avgång mot Swinoujscie i Polen. Hon byggdes som M/S Superfast 1 1994 - 1995 av Schichau Seebeckswerft, Bremerhaven, Tyskland och är snabb som namnet avslöjar. 27,9 Knop klarar hon av.
 
 
Vi lämnar Ystads hamn och...
 
 
...börjar få upp farten rejält, detta är så häftigt att en så stor färja fullastad med bilar och passagerare går så fort. Under denna resan var vi uppe i lite drygt 37 knop.
 
 
Enorma mängder vatten passerar genom vattenjetagregaten på färjan.
 
 
Restaurangen ombord heter Provianten och här kan man fika och få lättare mat som smörgåsar och pizzaslize.
 
 
Ser ut som det brukar på en snabbfärja med massor av sittstolar. Tycker detta är ganska tråkigt egentligen, men ändå kul att få en tur.
 
 
Lite trevligare att kunna sitta i fören och se ut under färden.
 
 
Vi mötte Finnlines M/S Finnlady ute i farleden på väg från Helsingfors till Travemünde. Hon var färdigbyggd 2007 och klarar av en fart på ca 25 knop.
 
 
Här har vi den lilla butiken ombord på Express 1.
 
 
Nu börjar man se Bornholm där borta i horisonten.
 
 
När vi kom närmare fick vi möte med linjekompisen HSC MAX som är på väg mot Ystad.
 
 
 
 
 
Framme i Rönne och dags att gå till bilen för att köra av.
 
 
En av ramperna som används när man kör ombord. Skönt med en nypa luft på det varma bildäcket.
 
 
Å så fick jag mig en helhelg på Bornholm, en mycket trevlig ö att utforska.
I Gudhjem kan man ta färjan ut till Christiansö som är Danmarks östligaste punkt. Turen tar 55 min och väl där ute kan man besöka fästningen och äta gott.
 
 
Här är den kända Hammer odde fyr på öns nordspets byggd 1895.
 
 
Besökte även Dueodde fyr som ligger vid sydspetsen, byggd 1962 och är med sina 47 meter Danmarks högsta fyrtorn.
 
 
Så är det dags att lämna Bornholm igen och få en tur med HSC MAX, här håller hon på att lägga till.
 
 
Väl ombord så blev det en runda för att utforska henne. Här ses Espresso House som fiket ombord heter.
 
 
En trappa upp ligger Restaurangen Top Provianten där det finns lättare mat som smörgåsar och pizzaslice.
 
 
Tyckte MAX var lite trevligare faktiskt än EXPRESS 1.
 
 
Många sittstolar blir det.
 
 
Bilarna rullar ombord för färd mot Sverige.
 
 
Var en bra utsiktsplats här i aktern.
 
 
Avgång från färjeterminalen i Rönne.
 
 
Ett sista farväl till Bornholm för denna gången, men jag lär komma tillbaks. Trivdes gott på denna paradisön.
 
 
Det hade börjat blåsa upp på hemresan så hon gungade lite, en del var inte roade av det och personalen gick runt med påsar till dom som behövde.
 
 
Det var allt för denna gången, hoppas du tyckte om detta och återkommer.
Ha det bäst.
 
 
 

Kommentera här: