GTS Serenade of the seas

Nu har turen kommit till en fartygsvisning som jag lyckades komma med på genom Royal Caribbean sveriges Facebook sida, det hade blivit återbud från en grupp och eftersom allt redan var bokat med bara några dagar kvar så var det först till kvarn som gällde på kort varsel. Så jag och min pappa hade turen att få komma med på dennna trevliga fartygsvisning.
GTS Serenade of the seas utgår på somrarna från Köpenhamn och Stockholm på veckokryssningar i Östersjön, just denna turen hade startat i Köpenhamn. Det hade allt varit bra trevligt och vart kvar ombord efter visningen och åkt med, men det får bli en annan gång förhoppningsvis. Först på listan är en Karibienkryss innan det blir annat.

Fartygsfakta.
  • Royal Caribbean cruise line, Radiance Class.
  • Byggd 2003 av Meyer Werft i Papenburg.
  • Längd 293,2 meter.
  • Brredd 32,4 meter.
  • Djupgående 8,1 meter.
  • Maskineri 2 st. General Eletric-Fincantieri gasturbiner.
  • Effekt 39000 kW.
  • Knop. 24
  • Passagerare 2500
  • Hyttplatser 2500
  • Besättning 859
  • IMO 9228344
Systerfartyg. Radiance of the seas (2001), Brilliance of the seas (2002), Jewel of the seas (2004)
 
Källor: 
https://en.wikipedia.org/wiki/Radiance-class_cruise_ship
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Serenade_of_the_Seas
http://www.faktaomfartyg.se/serenade_of_the_seas_2003.htm
 
 Bilderna är tagna Måndagen den 25 Maj 2015.
 
 
Hon låg redan vid kaj vid stadsgården när vi kom i god tid på morgonen.
 
 
 
 
 
Gick upp på berget vid Restaurang Fåfängan där det är bra utsikt
 
 
Hon är allt rejält stor med sina 293 meter.
 
 
Innanför dom mörka fönstren på däck 13 under skorstenen är härliga Vortex nightclub som vi snart skulle besöka.
 
 
Bryggan i närstudie.
 
 
Helt tomt på färjor vid den långa Stadsgårdskajen.
 
 
Men här kommer i alla fall Mariella och ska lägga till efter en nattur från Helsingfors.
 
 
Nu så är det dags och vi har mött upp våra guider för dagen.
 
 
Det var ordentlig koll innan man kom in i närheten av fartyget och sedan följde säkerhetskontroll när man gick ombord. För att få denna besöksbrickan fick jag lämna körkortet i säkerhet till kontrollanten.
 
 
Oj vad stor hon blir när man kommer riktigt nära.
 
 
Det är inte alla som lämnar in kläder på tvätt ombord, en lite udda syn som jag inte trodde man skulle kunna se.
 
 
Nu har vi kommit upp till Vortex nightclub på däck 13 där vi samlades efter vi gått ombord.
 
 
Vilken härlig plats att vara på, utsikten var ju otrolig här uppifrån.
 
 
Får bjuda på en selfie med, här var jag nöjd kan jag lova.
 
 
Här ses Restaurang Fåfängan från däck 13 ombord, det är nästan på samma höjd.
 
 
Dom flesta passagerarna var på sightseeing i Stockholm men några hade valt att stanna kvar ombord denna dagen. Finns ju hur mycket som helst att göra ombord.
 
 
Vattenrutschkana är ett alternativ.
 
 
Minigolf är ett annat, riktigt fina banor var det med.
 
 
Klätterväggen var högre än man tror.
 
 
Barnpoolen.
 
 
 
 
 
Pooldäcket såg härligt ut.
 
 
Det är en bra bit ner till marken härifrån.
 
 
Vortex nightclub igen med utsikt över pooldäck.
 
 
Gymmet ombord var stort.
 
 
Nu närmar vi oss Spa avdelningen eller skönhetsavdelning kan man nog kalla det egentligen.
 
 
Frisersalong med oslagbar utsikt.
 
 
Dom här var så sköna att ligga i, var ju tvungen att testa. Uppvärmda var dom så här kan man ligga med bara badkläder på sig och torka.
 
 
Solarium eller relaxavdelning skulle jag vilja kalla det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pooldäck igen.
 
 
Poolbar och även en Skybar högst upp.
 
 
Bubbelpooler som såg inbjudande ut.
 
 
Rejält högt upp i fartyget ännu.
 
 
Långa korridorer med massor av hytter, det var städning när vi gick igenom.
 
 
En balkonghytt, nystädad och redo för avfärd.
 
 
Nu har vi kommit till casinot ombord som även det var rejält stort.
 
 
 
 
 
Överallt fanns det ställen som man kunde sitta och ta det lugnt lite avskillt.
 
 
Schooner Bar på däck 6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Innanför Schooner Bar ligger fina Safari Club.
 
 
 
 
 
 
 
 
Zanzibar Lounge i anslutning till Safari Club.
 
 
Biljardborden var av finaste sorten med inbyggt stabilisator så dom alltid är i våg och spelet kan fortsätta även om det gungar. Dom skulle tydligen kosta över 1 miljon styck och det fanns ju 2 stycken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som avslutning bjöds vi på en 3 rätters lunch ombord.
 
 
Matsalen var trivsam och servicen var helt fantastisk.
 
 
 
 
 
 
 
 
Förrätt: Smoked fish Tapenade.
 
 
Huvudrätt: Grilled NY Strip Steak.
 
 
Dessert: Chocolate Cherry Cake.
 
 
 
 
 
Givetvis kaffe på maten också.
 
 
En av toaletterna ombord i anslutning till Restaurangen.
 
 
Nu var vi klara för dagen och ska gå av igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Ett sista farväl till ett mycket trevligt fartyg som jag hemskt gärna skulle vilja prova på någon gång i framtiden. Det gav verkligen mersmak med en fartygsvisning.
 
 
Hoppas du gillar min blogg och återkommer.
Ha det bäst.

Kommentarer:

1 Fred Ervik:

skriven

Dina bilder och fartygsupplevelser, är verkligen värd att få ta dela av, inte minst då jag själv "som ung" arbetade på just sådana fartyg.

MVH Fred Ervik

Svar: Tack för komplimangen :) Har äntligen fått tummen ur och gjort ett nytt inlägg idag. Fler ska komma framöver.
Daniel Efraimsson

Kommentera här: