M/S Oslofjord

När Fjord Line 2014 startade en ny konkurerande linje till Color Line mellan Strömstad och Sandefjord så var jag tvungen att göra en provtur. Fartyget är byggt 1993 i Landskrona och har haft flera olika namn och rutter, senast hette hon Bergensfjord och trafikerade mellan Hirtshals - Risavika (Stavanger) - Bergen/ Hirtshals - Langesund. När denna linjen fick nya fartyg bestämdes att hon skulle gå mellan Strömstad och Sandefjord och hon skickades till STX Rauma,Finland för ombyggnad till dagsfärja till en kostnad av 30 Millioner Euro. Detta var klart till sommaren 2014 och den 20 Juni gjorde hon sin första resa.
 
Fartygsfakta.
  • Byggd 1993 av Bruce Shipyard, Landskrona (Skrovet).
  • Utrustad vid Fosen Mekaniske Verksted, Rissa, Norge.
  • Längd: 134,5 meter.
  • Bredd: 24 meter.
  • Djupgående: 5,7 meter.
  • Maskineri: Två Wärtsilä 8ZA40S dieslar.
  • Effekt: 11520 kW.
  • Toppfart: 19 knop.
  • Antal passagerare (Efter ombyggnad): 1770.
  • Antal bilar (Efter ombyggnad): 370.
  • Lastmeter: 720.
  • IMO 9058995.
Källor:
http://www.faktaomfartyg.se/bergen_1993.htm
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/bergensfjord-blir-oslofjord/a/10137248/
http://stromstadstidning.se/nyheter/nyheter/1.3245436-snart-premiartur-for-oslofjord
 
Min resa gjordes Torsdagen den 3 Juli 2014 och var en riktigt blåsig och grå sommardag.
Jag tog en massa bilder och delar med mig frikostigt här.
 
 
Jag var i Strömstad i god tid på morgonen för att titta runt lite men detta var allt som fanns till terminal. Blev överraskad av att det blåste rejält med när jag kom fram, det var jag inte förberedd på. 
 
 
Eftersom ramperna för fotpassagerare inte är anpassade till fartyget så fick alla åka ombord i denna bussen via bildäck. Color Line är nog måttligt roade att ha konkurerande verksamhet vid sitt färjeläge.
 
 
Efter en bra stund så kom hon till slut nyrenoverade M/S Oslofjord och började lägga till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Äntligen har vi blivit bussade ombord på bildäck och upptäcktsfärden kan börja.
 
 
Däcksplanen för fartyget.
 
 
Lite navigering ombord när man kommer upp från bildäck.
 
 
Riktigt snygg inredning i oasis garden café, det var även kul att få uppleva ett helt nyrenoverat fartyg.
 
 
 
 
 
En fin modell på det nya LNG drivna fartyget M/S Bergensfjord som tog över namnet och ersatte trafiken på linjen som detta fartygen gick på förut.
 
 
Fjord of beach-bar i aktern på däck 3.
 
 
Även kallad Fjord of Coffee.
 
 
Här ses Terrace on 3 som var riktigt mysig.
 
 
Barnens lekrum fanns i anslutning till Terrace on 3.
 
 
Nu startas huvudmaskinerna upp och det är dags för avfärd mot Sandefjord.
 
 
Av förklarliga skäl var Sun deck bar helt tom.
 
 
Inget vidare kryssningsväder denna morgon.
 
 
Så var det äntligen dags att kasta loss.
 
 
Vi lämnar Strömstad bakom oss.
 
 
 
 
 
Jag köper alltid kaffe och räkmacka när jag åker på mina äventyr för att kunna jämföra mellan olika fartyg. Detta var tyvärr en flopp, torrt vitt formbröd och väldigt lite på mackan. 
 
 
Hon är danskregistrerad med hemmahamn Hirtshals som ses tydligt här.
 
 
Efter fikan så gick jag till butiken för att titta vad som erbjöds där men fick faktiskt ge upp för det gungade för mycket för att kunna gå där inne. Tog mig upp på däck för att kolla läget och det blåste rejält, har för mig att det var ca 17m/s den dagen. Såg många ur den nya besättningen som fick uppsöka däck för att dom inte tålde sjön så bra.
 
 
 
 
 
Faerder fyr passeras och vi har kommit in på Norskt vatten.
 
 
Möte med konkurenten Color Lines M/S Color Viking som är på väg från Sandefjord till Strömstad.
 
 
Det var riktigt skönt att komma innomskärs igen så det slutade gunga.
 
 
Insegling mot Sandefjord.
 
 
Här ses färjeläget i Sandefjord.
 
 
 
 
 
Nytt ä fräscht.
 
 
Valde att stanna ombord och fota när vi låg inne i Sandefjord.
 
 
Så var det dags att starta upp igen för avgång tillbaks mot Strömstad.
 
 
 
 
 
Sandefjord lämnas för denna gången.
 
 
Nu började det klarna upp igen så solen kom fram.
 
 
 
 
 
 
 
 
Möte med M/S Bohus som började sin trafik 1971 för dåvarande sessanlinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn.
 
 
 
 
 
Nu kom solen fram men det blåste kyligt då vattntemperaturen i havet fortfarande var blygsam.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sjön suger heter det ju och jag blev hungrig. Testade att äta en dagens i oasis garden café men även den var en besvikelse då potatisen var dåligt kokt och fisken smaklös, som tur var så hade dom gott kaffe.
 
 
 
 
 
 
 
 
Mattan i restaurangen i en stilstudie.
 
 
Väl uppe på däck igen efter maten så såg jag M/S Stena Saga på långt håll stävandes från Fredrikshamn mot Oslo, kommer mer om denna fina rutten vid senare tillfälle.
 
 
 
 
 
Det såg dramatiskt ut när vi mötte M/S Color Viking ännu en gång på väg från Strömstad till Sandefjord.
 
 
Visst blåste det fortfarande men inte lika mycket, det mesta var "Gammal sjö"
 
 
 
 
 
Trivdes på översta däck som kallas Sky deck och hade en utomhusbar där det såg ut att erbjudas grillmat soliga varma dagar.
 
 
 
 
 
Nu har vi nått Svenskt vatten igen och land börjar närma sig.
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi börjar närma oss Strömstad igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Lite kul att man kunde gå så nära bryggan, det brukar ju alltid vara avstängt för dom vill vara ifred.
 
 
Färjeläget i Strömstad.
 
 
Så var det dags att lämna fartyget med bussen igen men här gick något fel för dom började släppa på bilar innan vi kom iväg. Det resulterade i att vi blev sittandes i bussen en bra stund och det blev riktigt varmt då den ej var igång, till slut så styrde dom upp det så vi kom av som tur var.
 
 
 
Så var denna dagsturen slut och det är dags att köra hem igen. Får nog bli en resa i sommar igen och se hur allt fungerar nu när dom fått köra in sig ett tag.
 
 
 
Här är ett videoklipp från resan där man kan se hur det blåser och gungar.
 
Det var allt för denna gången.
Ha de bäst.

Kommentarer:

1 Ferryman:

skriven

Ser ju riktigt fint ut ombord. En mycket lyckad ombyggnad tycker jag. Det enda som jag tycker är synd att det verkar dåligt med underhållning typ dans ombord.

Kommentera här: