Lite guldkorn

Satt idag och plockade ut lite guldkorn som jag kallar det, beror på att jag för några dagar sedan skickade in foto för framkallning till en collageram jag köpt.
Tanken är att jag ska gå in lite mer detaljerat på en del av dessa vid senare tillfälle, brukar bli fotat en hel del när jag är i farten. 
Längtar efter sommaren och värmen när jag ser många av dessa bilder, hoppas det blir en bra båtsommar i år.
 
 
 
 
 
Denna bilden gjorde jag efter en Birkakryss i mars 2015, stämmer in klockrent på mig.
 
 
Första besöket av Maersks nya Tripple-E klass i Göteborg den 27 Augusti 2013 missade jag inte, vilken mäktig syn att se världens då största containerfartyg.  MAERSK MC-KINNEY MÖLLER heter hon och är 400 meter lång, lastkapaciteten är 18200 20-fots containers.
 
 
Stena Scanrail är ju en klassiker i Göteborgs hamn som tyvärr gjorde sin sista resa mellan Göteborg och Fredrikshamn den 25 Augusti 2015. Hon är numera omdöpt till Birdeniz och går under Turkisk flagg som lasbilsfärja.
Bilden är tagen från Stena Danica den 27 Augusti 2013.
 
 
Ännu en Göteborgsklassiker som kommer att försvinna under 2016. DAMEN dockan fd.Götaverken Cityvarvet AB.
Bilden togs den 30 Oktober 2013 och fartyget i dockan heter Stena Qonqueror.
 
 
Denna härliga färjan har följt mig genom livet i lite olika skepnader. Stena Danica här i sin senaste version som levererades 1983.
Bilden är tagen i Fredrikshamn den 30 Oktober 2013.
 
 
En otroligt vacker solnedgång över kattegat taget från Stena Danica den 30 Oktober 2013 någonstans i närheten av trubaduren på väg in mot Göteborg.
 
 
M/S Color Viking i hård vind på väg från Strömstad till Sandefjord.
Bilden tagen den 3 Juli 2014.
 
 
En dagstur med Fjordlines M/S Oslofjord från Strömstad till Sandefjord och tillbaks igen. Lyckades nog pricka in enda dagen den sommaren med hård vind, hon rullade på ganska bra när vi åkte mot Sandefjord i ca 17m/s.
Bilden tagen den 3 Juli 2014.
 
 
Detta är sommar för mig, kommer ihåg att det var den första riktigt varma dagen jag och min pappa lyckades pricka in. En dagstur med Viking lines klassiker M/S Rosella från Kapellskär till Mariehamn och tillbaks i närmare 30 gradig sommarvärme.
Bilden tagen den 22 Juli 2014. 
 
 
HSS Stena Carisma är ännu ett fartyg i Göteborg som förmodligen snart försvinner, jag är glad att jag hann göra en resa med henne innan hon las i malpåse p.g.a för höga driftkostnader. Ljudet när dom 2 gasturbinerna startas upp på detta fartyg är obeskrivligt underbart, minns att jag blev alldeles knottrig om armarna av välbehag.
Bilden tagen i Göteborg den 10 Augusti 2014.
 
 
Royal Princess på ett av sina besök i Göteborg och jag tog med barnen ut till nya älvsborgs fästnig för att se när hon lämnade Skandiahamnen. Det ekade i hela hamnen när hon spelade temat ur "Love Boat" för oss. Hon är så stor så jag hade svårt att få med hela fartyget i kameran när hon var mittemot oss på nära håll. Hon mäter 330 meter och har 19 däck på höjden.
Bilden tagen den 10 Augusti 2014.
 
 
Stockholms skärgård i "tjocka" ombord på Viking Lines M/S Grace några timmar efter avgång från Stockholm. Många tycker det är fint på sommaren men jag tror nog att en fin höstdag som denna är det ultimata om man vill se fin natur. 
Bilden tagen den 1 Oktober 2014.
 
 
En till dimmig skärgårdsbild från fina M/S Grace.
Bilden tagen den 1 Oktober 2014.
 
 
M/S Grace är en favorit för mig, här sitter man hur bra som helst och har svårt att slita sig från alla vackra vyer som paserar på väg ut från Stockholm. Det är lite synd att hon går på så dumma tider för oss Svenskar bara, avgång 07.45 och tillbaks dagen efter vid 06.30. Det blir tufft om man bor en bit bort och inte vill spendera en natt på hotell. Vore på tiden att dom beställer ett systerfartyg som kör kvällsturen för oss eller om dom byter fartyg med Amorella.
Bilden tagen den 1 Oktober 2014.
 
 
M/S Birka är också en favorit för mig då hon är Sveriges enda riktiga kryssningsfartyg (Saknar bildäck). Hoppas hon blir fräsch och fin nu efter sitt varvsbesök i Januari 2016, det behövs allt göras om en del som blivit gammalt. Tänker speciellt på sittplatserna vid Lobbyn Café&Bar som ser riktigt sunkiga ut i mitt tycke.
Bilden tagen den 1 Oktober 2014.
 
 
Full fart i Mariehamn när vi anländer med M/S Grace från Stockholm mot Åbo, här ses samtliga fartyg som går på Åbo linjen. Framför oss Viking Lines M/S Amorella som går motsatt tur gentemot M/S Grace och ska till Stockholm efter uppehållet i Mariehamn. Sedan ses Tallink/Siljas fartyg M/S Galaxy i blått som är på väg mot Stockholm och framför henne kommer M/S Baltic Princess som är på väg mot Åbo.
Bilden tagen den 1 Oktober 2014.
 
 
M/S Grace närmar sig Åbo i skymmningen.
Bilden tagen den 1 Oktober 2014.
 
 
M/S Birka lämnar Stockholm den 10 Mars 2015.
 
 
Här är jag riktigt nöjd ombord på Royal Carebbeans Serenade of the seas vid Stadsgårdskajen i Stockholm på fartygsvisning.
Bilden tagen den 25 Maj 2015.
 
 
Ännu en bild från Serenade of the seas och fartygsvisning, här skulle man ju lätt stå ut på en veckokryssning.
Bilden tagen den 25 Maj 2015.
 
 
Ånedin Linjens M/S Birger Jarl tillhör en klassiker i Stockholm, har själv åkt med henne till Mariehamn en gång i tiden innan hon togs ur trafik. Här ligger hon vid skeppsbrokajen och fungerar som vandrarhem, numera är hon flyttad till Stadsgårdskajen och har kört små lunchkryssningar på försök under hösten 2015 samtidigt som det fortfarande är vandrarhem.
Bilden tagen den 26 Maj 2015.
 
 
Viking Lines M/S Rosella har nyss lämnat Mariehamn medans jag är på väg in till Mariehamn ombord på M/S Birka.
Bilden tagen den 27 Maj 2015.
 
 
Möte med M/S Grace i närheten av Kapellskär ombord på M/S Birka på väg in till Stockholm.
Bilden tagen den 27 Maj 2015.
 
 
Stena Lines M/S Stena Saga har nyss lämnat Oslofjorden på väg mot Fredrikshamn och en vacker solnedgång bjuds det på till kvällskaffet.
Bilden tagen den 29 Juni 2015.
 
 
Sommarbild tagen från M/S Stena Saga på väg till Oslo från Fredrikshamn, ramen fanns ju redan där liksom i aktern på fartyget.
Bilden tagen den 30 Juni 2015.
 
 
M/S Stena Saga har nyss passerat Dröbak på väg mot Oslo, otroligt vackert i Oslofjorden.
Bilden tagen den 30 Juni 2015.
 
 
Ännu en sommarbild från M/S Stena Saga i Oslofjorden.
Bilden tagen den 30 Juni 2015.
 
 
Vackra Disney Magic på besök i Oslo den 30 Juni 2015.
 
 
M/S Stena Danica i klassisk vy när Nya Älvsborgsbron passeras, vi kom under även denna gången på väg mot Fredrikshamn och en dagstur.
Bilden tagen den 13 Augusti 2015.
 
 
Det var allt för idag, mer kommer nästa vecka.
Ha det bäst.

Kommentera här: