HSS Stena Carisma

Under våren 2013 hade Stena Line en kampanj på båtresor och då var jag ju tvungen att testa HSS Stena Carisma eller Stena Line Express som hon kallas. Kände på mig att det började närma sig slutet för hennes resor med dom höga driftkostnader hon medförde och visst var känslan rätt då hon har legat still sedan i Augusti 2013. Resan tar endast 120 minuter enkel väg till Fredrikshamn från Göteborg jämfört med ca 200 min som dom traditionella fartygen Stena Danica och Stena Jutlantica behöver. 
Det är något speciellt när det går fort på vattnet, vet inte vad det beror på. Under denna resan kom vi upp i ca 33 - 35 knop och det känns med denna storleken på fartyg. 
 
Lite fakta om fartyget:
 
  • Typ av fartyg: HSS (Höghastighetsfärja) Katamaran.
  • Bygnadsvarv: Westamarin A/S, Kristiansand, Norge
  • Levererad i Juni 1997
  • Byggmaterial: Aluminium
  • Längd: 88 meter
  • Bredd: 30 meter
  • Djupgående: 3,9 meter
  • Antal Passagerare: 900
  • Antal Bilar: 210
  • Maskineri: Två ABB Stal GT-35 gasturbiner.
  • Effekt: 34000 kW.
  • Marchfart: 40 knop
  • IMO. 9127760.

Carisma framdrivs av två vattenjetstrålar, som skapas av två turbiner (ett i varje skrov). Jetstrålarna sprutar (vid maxfart) ut cirka 30 kubikmeter vatten per sekund och sida.

Gasturbinerna som driver fartyget konsumerar cirka 30 kubikmeter olja på en resa tur-och-retur till Göteborg-Fredrikshamn och suger vardera i sig cirka 90 kubikmeter luft per sekund.

Källor: 

https://sv.wikipedia.org/wiki/HSS_Stena_Carisma

http://www.faktaomfartyg.se/stena_carisma_1997.htm

 

Nu till bilderna från resan som jag gjorde den 26 Maj 2013 Göteborg - Fredrikshamn - Göteborg.

 

 
Ombordstigning sker via en ramp direkt till soldäcket i aktern.
 
 
Här syns ett att vattenjetaggregaten som driver fram fartyget.
 
 
Vilken vacker syn med 2 Damendockor i hamnen vid avgången från Danmarksterminalen.
 
 
Stena Scandinavica låg inne vid Tysklandsterminalen denna dagen, nyss ankommen från Kiel.
 
 
Bockkranen vid Eriksberg är det enda som finns kvar av gamla tider vid det nu fina bostadsområdet som byggts.
 
 
I början på resan går det sakta ut till nya älvsborgs fästning då hastighetsbegränsningen dit ut är 8 knop.
 
 
Här har vi kommit ut ur hamnen och farten ökas ordentligt till ca 35 knop.
 
 
Nu passerar det otroliga mängder vatten genom aggregaten och gasturbinerna ylar på rejält.
 
 
Här ses Café/glassbaren och informationen i aktern på fartyget, precis i högerkanten ses ingången till butiken ombord.
 
 
Vid gången mellan informationen och restaurangen i fören finns dom typiska sittplatserna som brukar finnas på höghastighetsfärjor. 
 
 
Stora panoramafönster i fören vid restaurangen.
 
 
Här har vi kommit till Fredrikshamn och lastar ombord bilar för resan tillbaks till Göteborg.
 
 
Riktigt skönt väder var det i solen denna dagen så länge vi låg stilla i Fredrikshamn, här ses soldäcket i aktern där ombordstigningen skedde, inanför fönstren finns informationen och butiken.
 
 
Till alla barns stora glädje åkte Nicke Nyfiken med oss på hemresan, det var livat i restaurangen när han gick igenom där kan jag lova.
 
 
Så lämnar vi nu Fredrikshamn och styr mot Göteborg igen, Till höger i bild anar man Stena Scanrail som ligger vid kajen.
 
 
Tillbaks i Göteborg igen och Stena Danica har nyss anlänt före oss, avlastning är i full fart.
 
 
Allt trevligt måste ha ett slut och nu har vi lagt till kajen vid Danmarksterminalen.
 
 
Tack för en trevlig resa, hoppas kunna göra den igen någon gång med filmkameran i högsta hugg så turbinerna blir dokumenterade vid uppstart.
 

 Här finns ett litet videoklipp från resan när fartyget börjar få upp lite fart under acceleration.
 
 
 
Det var allt för denna gången, hoppas du tycker det är lika intressant som jag gör.
 
Ha de bäst.
 
 
 
 

Kommentera här: