0 Läs mer >>

 

 Så har nu turen kommit till Stena Lines färja som trafikerar mellan Varberg och Grenå i Danmark.
Var ju tvungen att ta en tur och dokumentera kajläget och terminalen i Varberg eftersom hon blir flyttad till Halmstad i början av 2020.

Under 90 talet gick hon mellan dessa 2 hamnar (Halmstad - Grenå) men den 1 Februari 1999 flyttades hon till Varberg där hon blivit kvar tills nu. Från början skulle hon blivit flyttad  hösten 2019 men ombyggnaden av hamnen i Halmstad blev försenat och ska vara klart 1 Februari 2020.

Dagen jag valde för denna resan var det blåsigt på morgonen med kuling på 17 - 18m/s så jag tänkte mig en "rullande" färja med många sjuka passagerare, men det visade sig att Nautica har mycket bra egenskaper att gå i hård sjö pga ett bra stabiliseringssystem.

 

 

Fartygsfakta:
Byggd 1986 av Nakskov Skibsværft A/S, Nakskov, Danmark under namnet M/S NIELS KLIM.
IMO 8317954.
Längd 135,47 Meter.
Bredd 24,62 Meter.
Djupgående 5,6 Meter.
Maskineri Två B&W 8L45GB dieslar.
Effekt 12470 kW
Knop 17,5
Passagerare 900
Hyttplatser 148
Antal bilar 327
Lastmeter 1235

 

 

Systerfartyg M/S Color Viking (fd M/S Peder Paars. byggd 1985)

 

 

Källor:
https://www.faktaomfartyg.se/niels_klim_1986.htm
https://www.stenaline.se/vara-fartyg/stena-nautica
https://www.tematransport.se/stena-line-flyttar-fran-varberg-till-halmstad/

 

 

Nu till bilderna som är tagna den 2 Juli 2019.

 

 

 

 

 
Då Nautica har ganska tidig avgång på morgonen vid 8.05 från Varberg så åkte jag dit dagen före och sov en natt på den fina fästningen. Hade turen och fick mitt rum ut mot hamnen och kunde se när hon kom tillbaks på sin seglats i från Grenå.
 
 
Här ligger hon på plats i Varberg och lastar om inför kvällsturen.
 
 
Å så bär det iväg på ännu en tur mot Grenå 
 
 
Tidig morgon och jag är redo för en dagstur, här ses terminalen för fordon som ska med Nautica.
 
 
Men som fotpassagerare  får man gå en bit till.
 
 
Här ses rampen för att köra ombord.
 
 
Å här är terminalen om man reser utan fordon.
 
 
Var ute i god tid så fick vänta en stund innan ombordstigning i den lilla vänthallen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu har jag blivit incheckad och passerar här tullens område i terminalen.
 
 
Första trappan..
 
 
...och här sista trappan för att komma upp i höjd med landgången.
 
 
Å så landgången för dom sista stegen innan ombordstigning.
 
 
Man kommer direkt in till Informationen som även är Café Nautica. Här kan man köpa fika,lättare måltider och drycker.
 
 
Här ses utgången till butiken ombord.
 
 
En sittsal där man kan relaxa och titta på tv.
 
 
 
 
 
Dags att komma upp på däck inför avgången så fick orientera mig lite då jag inte kan denna båten.
 
 
Men det gick bra att komma upp och här en obligatorisk skorstensbild på Nautica,
 
 
Vindskydden mot uteplatsen på akterdäck var ett bra hjälpmedel denna blåsiga dag,
 
 
Här var det väldigt folktomt, förutom någon rökare som tog frisk luft. Den lilla däckskiosken var stängd och det trodde jag den skulle vara hela resan när det blåste så hårt men dom öppnade allt en stund efter avgång.
 
 
Närmar sig avgång och här står dom redo.
 
 
Stängt till bildäck och rampen är upphissad.
 
 
Å så äntligen släpps förtöjningarna.
 
 
Vi börjar röra på oss och här ses terminalen med Varbergs fästning i bakgrunden.
 
 
Rampen för att köra ombord ännu en gång.
 
 
Denna har hängt med ett tag.
 
 
Vi passerar piren och glider ut ifrån hamnen.
 
 
Det blåste på ordentligt så det där vindskyddet i aktern uppskattade jag mycket.
 
 
 
 
 
Blev lite kallt efter ett tag så jag siktade in mig på en kopp kaffe med räkmacka istället. Här ses det röda trapphuset för att komma ner ifrån utedäcket.
 
 
Lite mer fartygsfakta på fina Nautica,
 
 
Efter att ha blivit uppvärmd och fått mig en god räkmacka så ville jag ha en nypa luft igen. 
Vi passerade containerfartyget Vilnia Maersk och jag fick några fina bilder på henne. Hon är helt byggd och anpassad till nordiska klimatet för att gå i våra farvatten.
 
 
 
 
 
Nu har vi kommit ungefär halvvägs och passerar ön Anholt.
 
 
 
 
 
Inne och värmer mig igen och här ser man att det blåser en del denna dag.
 
 
Nu är vi framme i Grenå, Danmark. Det var uppskattat av en del som hade dåliga sjöben i blåsten.
 
 
 
 
 
Stannade kvar ombord vid hamnuppehållet och tog en liten fotorunda, det var besvärligt ute på öppet vatten i dom hårda vindbyarna. Det är något speciellt med skorstenar på fartyg, alla har dom sin egen karraktär och utseende.
 
 
 
 
 
Nödutrustningen ombord såg ut att vara bra i ordning.
 
 
 
 
 
 
 
 
Det börjar klarna upp nu och vinden börjar avta.
 
 
Ljusinsläppen vid i taket intill informationen ser ut som små växthus. 
 
 
Passade även på att ta en titt på Frontview Sallad&Café när vi låg i hamn.
 
 
Här har man bra utsikt i fören under resan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lastningen är påbörjad inför tillbakaresan och det fylldes snabbt på med folk här igen.
 
 
Det lugnade sig väldigt fort på tillbakaresan och när vi var tillbaks i Varberg igen var det riktigt skönt ute på däck. Här ses Varbergs kända fästning som var mitt boende natten före. 
 
 
Varbergs Kallbadhus i sin senaste version som är byggt 1903. 
 
 
 
Blev en riktigt fin avslutning på denna resan och man blev sugen på att åka med nästa tur också, men jag fick allt köra en biltur på 3 timmar hem istället. 
 
 
Det var allt för denna gången, hoppas du tyckte om detta och återkommer till min blogg. 
Ha det bäst.

 

 

M/S Stena Nautica

0 Läs mer >>

 

Har länge varit sugen på att provåka katamaraner byggda hos incat då jag tycker det är något speciellt med dom.
Så nu när semestern skulle planeras i sommar bokade jag in en Weekend på Bornholm så det äntligen kunde bli av.
Minns när jag sommaren 2012 var nere i Ystad på semester och bodde i den gamla järnvägststionen som ligger alldeles intill färjeterminalen. Då var det rederiet Færgen som traffikerade linjen med fartygen HSC Leonora Christina och HSC Villum Clausen, finns bilder här på bloggen från det tillfället. Tyvärr fanns inte tid till en provtur då, men bestämde att det måste bli av i framtiden. Nu fick jag ju inte prova just dessa färjorna då linjen Ystad - Rönne togs över av Mols-Linjen den 1 September 2018 under namnet Bornholmslinjen med sina egna fartyg Max och Express 1. Dessa färjor trafikerade tidigare linjen mellan Århus - Själlands Odde där det numera är 3 nyare fartyg som har hand om trafiken.

Fartygsfakta:

HSC MAX
Byggd 1998 av InCat Australia Pty Ltd., Moonah, Tasmanien, Australien under namnet HSC CAT-LINK IV.
IMO 9176058
Längd 91,3 Meter
Bredd 26,0 Meter
Djupgående 3,7 Meter
Maskineri 4st Ruston 20RK-270 dieslar
Effekt 28324 kW
Knop 42, Fullastad 38
Passagerare 900
Bilar 240

 

Systerfartyg:
HSC Incat 046 (Numera T&T EXPRESS)
HSC Catalonia (Numera GOLDEN EXPRESS) även känd som VIKING FSTR
HSC Cat-Link V (Numera FJORD CAT)

 

HSC EXPRESS1
Byggd 2008-2009 av InCat Tasmania Pty Ltd, Hobart, Australien under namnet HSC INCAT 066
IMO 9501590
Längd 112,6 Meter
Bredd 30,5 Meter
Djupgående 3,8 Meter
Maskineri 4st MAN B&W 20V 28/33 D dieslar
Effekt 36000 kW
Knop 40, Fullastad 36
Passagerare 1200
Bilar 417
Lastmeter 567

 

Systerfartyg:
HSC Natchan World
Natchan Rera
Katexpress 2 (Numera EXPRESS 2)


Källor:
https://www.sjofartstidningen.se/nya-bornholmsfarjan-i-trafik/
https://www.bornholmslinjen.dk/om-bornholmslinjen/faerger/
http://www.faktaomfartyg.se/cat_link_IV_1998.htm
http://www.faktaomfartyg.se/incat_066_2009.htm


Nåja nu till bilderna från min första resa med inCat katamaraner som är tagna 28 Juni och 1 Juli 2019.

 

 
Efter en bilresa på ca 50 mil står jag här incheckad med bilen och ser när HSC EXPRESS 1 ankommer Ystad, äventyret kan börja.
 
 
Kom ombord ganska tidigt efter att ha kört runt i filerna på bildäcken. Bra för då kunde jag kika när resterande körde ombord.
 
 
Det var mycket bilar som skulle med, gissar på att det var så gott som fullbokat.
 
 
Polferries M/F Mazovia låg inne i Ystad för avgång mot Swinoujscie i Polen. Hon var färdigbyggd 1996 vid Pt Dok Kodja Bahri, Jakarta, Indonesien efter tekniska problem och hette då M/S Gotland.
 
 
Färdiglastade och vi kan avgå från Ystad mot Rönne,Bornholm.
 
 
Bornholmslinjens terminal i Ystad.
 
 
Även Unity Lines M/S Skania låg inne i Ystad för senare avgång mot Swinoujscie i Polen. Hon byggdes som M/S Superfast 1 1994 - 1995 av Schichau Seebeckswerft, Bremerhaven, Tyskland och är snabb som namnet avslöjar. 27,9 Knop klarar hon av.
 
 
Vi lämnar Ystads hamn och...
 
 
...börjar få upp farten rejält, detta är så häftigt att en så stor färja fullastad med bilar och passagerare går så fort. Under denna resan var vi uppe i lite drygt 37 knop.
 
 
Enorma mängder vatten passerar genom vattenjetagregaten på färjan.
 
 
Restaurangen ombord heter Provianten och här kan man fika och få lättare mat som smörgåsar och pizzaslize.
 
 
Ser ut som det brukar på en snabbfärja med massor av sittstolar. Tycker detta är ganska tråkigt egentligen, men ändå kul att få en tur.
 
 
Lite trevligare att kunna sitta i fören och se ut under färden.
 
 
Vi mötte Finnlines M/S Finnlady ute i farleden på väg från Helsingfors till Travemünde. Hon var färdigbyggd 2007 och klarar av en fart på ca 25 knop.
 
 
Här har vi den lilla butiken ombord på Express 1.
 
 
Nu börjar man se Bornholm där borta i horisonten.
 
 
När vi kom närmare fick vi möte med linjekompisen HSC MAX som är på väg mot Ystad.
 
 
 
 
 
Framme i Rönne och dags att gå till bilen för att köra av.
 
 
En av ramperna som används när man kör ombord. Skönt med en nypa luft på det varma bildäcket.
 
 
Å så fick jag mig en helhelg på Bornholm, en mycket trevlig ö att utforska.
I Gudhjem kan man ta färjan ut till Christiansö som är Danmarks östligaste punkt. Turen tar 55 min och väl där ute kan man besöka fästningen och äta gott.
 
 
Här är den kända Hammer odde fyr på öns nordspets byggd 1895.
 
 
Besökte även Dueodde fyr som ligger vid sydspetsen, byggd 1962 och är med sina 47 meter Danmarks högsta fyrtorn.
 
 
Så är det dags att lämna Bornholm igen och få en tur med HSC MAX, här håller hon på att lägga till.
 
 
Väl ombord så blev det en runda för att utforska henne. Här ses Espresso House som fiket ombord heter.
 
 
En trappa upp ligger Restaurangen Top Provianten där det finns lättare mat som smörgåsar och pizzaslice.
 
 
Tyckte MAX var lite trevligare faktiskt än EXPRESS 1.
 
 
Många sittstolar blir det.
 
 
Bilarna rullar ombord för färd mot Sverige.
 
 
Var en bra utsiktsplats här i aktern.
 
 
Avgång från färjeterminalen i Rönne.
 
 
Ett sista farväl till Bornholm för denna gången, men jag lär komma tillbaks. Trivdes gott på denna paradisön.
 
 
Det hade börjat blåsa upp på hemresan så hon gungade lite, en del var inte roade av det och personalen gick runt med påsar till dom som behövde.
 
 
Det var allt för denna gången, hoppas du tyckte om detta och återkommer.
Ha det bäst.
 
 
 

Bornholmslinjen

1 Läs mer >>


Har länge varit sugen på en Kielkryss från Göteborg med Stena Line så jag bokade in mig för att testa det ännu för mig nya fartyget.
Skäms att säga det men har inte åkt Kielkryss sedan 1994 så det var verkligen på tiden att göra om resan.
Det är ju en perfekt minisemester om man vill komma ifrån vardagen lite.
Stenas Tysklandsfärjor har avgång från Göteborg/Kiel klockan 18.45 på vardagar och 17.45 Lördag o Söndag för att ankomma klockan 9.15 morgonen efter. Min resa hade avgång från Göteborg onsdagen den 22 Maj Klockan 18.45 för att vara tillbaks igen Torsdagen den 24 Maj klockan 9.15. Bokade en fönsterhytt då det är trevligt under den ljusare tiden på året.

Fartyget byggdes från början till Stena Lines linje mellan Hoek Van Holland - Harwich och hette då Stena Hollandica men flyttades 2010 till Göteborg - Kiel.
Linjekompisen heter M/S Stena Scandinavica som levererades 2003 under namnet M/S Stena Britannica II.
2015 togs hon till Remontowa-varvet i Gdansk för att konverteras till metanoldrift, så nu är motorerna av typen "dual fuel". Det innebär att metanol används som primärt bränsle, men att det även finns möjlighet att gå över till MGO (Marine Gas Oil) som backup.

Fartygsfakta:
Byggd 1999-2001 av Astilleros Españoles, Puerta Real, Spanien.
IMO 9145176
Längd 240,1 Meter efter förlängning 2007, från början var hon 188,3 Meter lång.
Bredd 28,7 Meter
Djupgående 6,1 Meter
Maskineri Fyra Sulzer 8ZAL40S dieslar
Effekt 23000 kW
Knop 21,5
Passagerare 1300 (440 innan förlängning)
Antal bilar 300
Lastmeter 4000 (2500 innan förlängning)

Systerfartyg
FINNCLIPPER (Numera M/S ROSALIND FRANKLIN)
FINNEAGLE (Numera M/S VIZZAVONA)
STENA BRITANNICA (Numera M/S FINNFELLOW)

Källor:
https://www.stenaline.se/vara-fartyg/stena-germanica
https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Stena_Germanica
https://www.faktaomfartyg.se/stena_hollandica_2001.htm


Nu till bilderna som är tagna den 22 - 24 Maj 2019.

 
Nyss ankomen till Tysklandsterminalen i Göteborg och där ligger hon å väntar.
 
 
Entrén till terminalen. Det är många trappor för att komma upp så har man tungt att bära rekommenderas hissen.
 
 
Inchekningen i terminalen och väntan på att få komma ombord.
 
 
Dags att få gå ombord och äventyret kan börja.
 
 
Mitt hem dom närmaste 39 timmarna. En standard utsides 2 bäddshytt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gick upp till The yacht club för att titta på avgången, här finns också dom finaste hytterna med egen liten uteplats. Vore ju inte dumt att bo i en svit med egen jacuzzi med stora panoramafönster.
 
 
Avgång mot Kiel från ett grått regnigt Göteborg.
 
 
Alltid lika spännande att se passagen under nya älvsborgsbron, vi kom under även denna gången.
 
 
Sakta åker vi ut genom hamnen, tyvärr inget stort fartyg i Skandiahamnen denna dag.
 
 
Under kvällen klarnade det upp och det blev en fin solnedgång att njuta av.
 
 
Efter en god natts sömn hittade jag denna märkningen vid fönstret i hytten, ett minne från fartygets tidigare namn.
 
 
På väg in mot Kiel passerade vi Lindenau werft.
 
 
Även Kiel canal passerades med sina stora slussportar.
 
 
2 fina kryssningsfartyg låg inne i hamnen denna dag, närmast ligger Nieuw Statendam som besökte hamnen för första gången. Snett bakom ligger Mein Schiff 4.
 
 
Howaldtswerke-Deutsche Werft AG inne i centrala Kiel känt för sina ubåtar.
 
 
Så har vi kommit fram till Schwedenkai där fartyget ligger under dagen.
 
 
Avstigning för en dag i Kiel som jag använde till att promenera runt och turista lite.
 
 
Color Lines fina fartyg Color Fantasy kom in strax efter oss ifrån Oslo. En linje som måste provas någon gång då det är så nära kryssningsfartyg man kan komma i våra nordiska farvatten.
 
 
En gammal fin klassiker kom även på besök denna dag i form av Ocean Majesty som byggdes 1966 under namnet Juan March.
 
 
Var ju bara tvungen att gå bort till krysskajen och titta på fartygen där. Nieuw Statendam är en stor dam när man kommer nära.
 
 
Här ses det kända rådhustornet och till höger operahuset.
 
 
Trevligt att gå runt och se sig omkring i Kiel, här finns massor med affärer, restauranger och fikaställen.
 
 
Finns även oaser efter gågatan om man blir törstig och vill prova deras goda öl.
 
 
Här ses järnvägsstationen i Kiel.
 
 
Å där ligger hon Germanica och vilar inför hemresan i kväll.
 
 
Nere i hamnen kan man även se denna bjässe, en propeller från RMS Queen Elizabeth II. 
 
 
Man kan göra en tur med en av strandbåtarna om man vill under dagen i Kiel, dom kör ut till fina stränder längre ut i fjorden. Där kan man även äta gott om man inte vill sola och bada.
 
 
Blev trött i fötterna efter allt gående under dagen så jag bestämde mig för att gå ombord och vila en stund. Om man är retur gäst med samma fartyg i Kiel så kan man gå ombord redan vid 13 tiden om man vill.
 
 
En av alla hyttgångar, det är lätt att virra bort sig här.
 
 
Utsikt mot landgången i ett av trapphusen.
 
 
Den vita disken är ingången till Taste Bufférestaurangen, till höger är sittplatser i anslutning till C-view baren som man skymtar längre ner i bilden vid dom vita spottarna i taket.
 
 
Bufférestaurangen som hade en bra frukost, käkade inte middag här då jag ville testa maten i Kiel istället.
 
 
Sköna sittplatser alldeles intill C-View bar.
 
 
Finns även en scen i anslutning till C-view bar där dom kör underhållning, var musikquiz på kvällen här under utresan från Göteborg.
 
 
Ett av trapphusen ombord.
 
 
Lekrummet för dom yngre passagerarna.
 
 
Butiken ombord var välladdad, här kan man fynda goda drycker till mycket bra priser.
 
 
Här ses Metropolitan A´la carte restaurangen där man kan få en 3 rättersmeny om man vill, men går även att bara beställa varmrätt.
 
 
Finaste baren ombord heter Riva bar.
 
 
Bardisken vid Riva bar är väldigt snygg i form av en båt, notera dom mycket fina modellerna uppe i taket.
 
 
Var så fint väder att jag var tvungen och gå ut på soldäck och njuta, här får Ocean Majesty bunker inför vidare färd.
 
 
Color Lines nya ro-ro fartyg Color carrier kom in till kajen i från Oslo.
 
 
Många passade på att njuta i finvädret och The yacht club fylldes upp snabbt.
 
 
Fick även en pampig uppvisning...
 
 
... inför avgången av Nieuw statendam på sitt preimiäranlöp i hamnen.
 
 
När Germanica bakade ut för att vända passerade vi Howaldtswerke ännu en gång.
 
 
Här har vi vänt och börjar glida ut från hamnen, Mien schiff 4 är redo för sin avgång också.
 
 
Vi passerar fyren vid Leuchtturm Friedrichsort på vägen ut.
 
 
 
 
 
Längst ut i Kielfjorden finns detta minnesmärke, Marine-Ehrenmal Laboe från 1936 som numera hedrar alla omkomna sjömän till havs. Nedanför minnes märket ligger även en ubåt.
 
 
Vi kom ikapp och passerade Nieuw statendam på väg upp mot Langelands bält, den låga solen lyste upp henne fint när hon sakta gled fram mot Århus.
 
 
En riktigt fin och varm kväll blev det, då är det skönt att vara till havs.
 
 
Det hann och mörkna innan vi kom fram till bron vid stora bält så bilderna är lite suddiga då jag inte hade med mig något stativ till kameran. Men det är riktigt mäktigt att passera bron.
 
 
 
 
 
 
Det var sista bilden innan jag tog kvällen i den sköna duxsängen i hytten.

Hoppas du gillade denna resan och återkommer, det blir fler inlägg här framöver.

Ha det bäst.
 

M/S Stena Germanica